EMC Transylvania Lands Cluster
Transilvania sau Ardealul (în maghiară Erdély, în germană Siebenbürgen) este o regiune istorică şi geografică situată în interiorul arcului carpatic din România. Între 1526 şi 1699, a fost stat independent, sub numele de Principatul Transilvaniei. În această calitate a jucat un rol însemnat în Războiul de 30 de ani, de partea coaliţiei protestante. Odată cu victoriile imperiale pe frontul antiotoman, Transilvania a intrat sub administraţie habsburgică, însă şi-a păstrat formal statalitatea până în 1867, fiind condusă de guvernatori numiţi de la Viena.
Iniţial Filiala ANTREC Alba, astăzi ANTREC Alba Transilvania ONG este cel mai important promotor de turism rural din Transilvania. ANTREC Alba Transilvania a iniţiat şi promovat Târgul Naţional de Turism Rural din Albac începând cu anul 2005. Îmbinând farmecul rustic şi tradiţiile cu atracţiile naturale, agroturismul este una din formele de turism care a cunoscut o dezvoltare remarcabilă după 1997 prin ANTREC Alba Transilvania, fiind bine reprezentat în munţii Apuseni – Valea Arieşului Mare – Gârda de Sus, Scărişoara, Vadul Moţilor, Bistra şi Sălciua, în Munţii Trascău Valea Aiudului – comuna Rimetea şi satul Colţeşti – Europa Nostra 1999, Cheile Aiudului – satul Izvoarele şi Vălişoara, în Munţii Sebeşului Căpâlna, Loman, Şugag şi Poarta Raiului.
Regiunea Centru împreună cu cele 4 judeţe care formează Principatul Transilvaniei Medievale, (Alba, Braşov, Bistriţa Năsăud, Cluj, Covasna, Harghita, Hunedoara, Mureş, Sibiu) dispune de un potenţial turistic important şi diversificat, cu câteva subdomenii în care se bucură de un cert avantaj: turismul montan, turismul balnear, turismul cultural, turismul istoric, turismul rural şi agroturismul. Capacitatea de cazare în zona rurală în cele 10 judeţe se situează la peste 55% din totalul locurilor de cazare.
Importanţa economică a turismului se menţine la un nivel foarte redus, atât la nivelul regional, cât şi la nivel naţional, înregistrându-se în ultimii ani chiar o tendinţă de scădere a ponderii turismului în Produsul Intern Brut. Astfel, ponderea turismului în valoarea adăugată brută regională a scăzut de la 3,6% în 1998 la 2,3% în 2008, în timp ce la nivel naţional ponderea turismului în valoarea adăugată brută a coborât, în aceeaşi perioadă, de la 2,6% la 1,9%. Dezvoltarea unei industrii turistice moderne, care să utilizeze o forţa de muncă insuficient valorificată şi un potenţial turistic extraordinar în judeţele Transilvaniei Medievale, necesită o intensificare a colaborării între ONG, IMM, APL, universităţi, trusturi media etc.
Formula de dezvoltare economică propusă de ANTREC Alba Transilvania în 2014 a fost constituirea unui CLUSTER pentru turismul cultural, turismul istoric şi religios, turismul rural, agroturism şi servicii conexe. Un astfel de CLUSTER / OMD coagulează interesele unei mari părţi din Transilvania medievală, confirmând tradiţia seculară de centru major pentru dezvoltare al României. Transylvania Lands Cluster funcţionează ca Organizație de Management a Destinației, ce respectă adevărul, curajul, determinarea, loialitatea, echilibrul şi voinţa, exprimate de membri şi simpatizanţi în toate acţiunile lor.